tirsdag 16. november 2010

Dachs

Hvorfor akkurat dachs? En rar lang pølsehund? Hehe.. Da jag var liten hadde naboen vår dachs. Langhårs jente ved navn Trixi.. og jeg elska den hunden! Så dachs måtte det bli ;) Men det skulle ta en del år før jeg endte opp med min første dachs.. Var innom en del andre raser og mixer underveis, men så ble valget tatt. Neste hund skulle være en dachs! En strihårs tispe... men slik skulle det ikke gå, jeg var å kikka på ett kull korthårs valper, og kom hjem med TIM.
Tim er nå snart 12 år og mammas elskling, en skikkelig bortsjemt og til tider sutrete type. Men en fighter og tøffing når det gjelder!
Neste dachs ble ei tispe, langhårs. Bambi kom inn i livet mitt i 2006. Hun var da 3 år, og hadde fått en tøff start på livet. Hun var en av de vanskeligste hunder jeg har hatt. Men vi kjempa oss igjnnom den værste tiden og kom fram til en løsning som passet både oss og Bambi.
Så kom lille Frida, endelig ei strihårs tispe! Hun flytta hit i 2007, 6 mnd gammel, da forge eier ikke kunne ha henne mer. Ei enkel og fryktelig snill jente, sjelden noe tull med henne! Hun ble flokkleder`n min helt uten problem.
Neste dachs ble Tirill, ett rsultat av at Tim hadde en date med Tingel. Eneste kriteriet for å låne ut Tim var at jeg fikk førstevalg på valp.. Og der var Tirill. Vimseguri, totalt et naturbarn uten oppdragelse og vi elsker henne!!
Januar 2010 kom Ask inn i livet mitt. Hadde bestemt at flere hannhunder var uaktuelt, men han her klarte jeg bare ikke å si nei til.. Sjarmerende og utrolig flott hund. Og veldig stødig og god i hodet. Nok en strihårs var på plass i flokken..
Ask og Frida fikk sitt første kull august 2010. 8 flotte valper. Alle valpene er nå hos nye eiere. Flokken min teller pr idag 5 dachser, alle er forskjellige og har stor personlighet. Og jeg elsker alle sammen!!!!

1 kommentar:

  1. Jeg så Mormor og de 8 ungene jeg ;)
    Har sakt det før, men sier det igjen;
    "jeg er så glad for att Ask bor hos deg, fine Siv".

    Klem

    SvarSlett